divendres, 27 de novembre del 2015

Del 30 de novembre al 6 de desembre


1. Expressió escrita.

a) Reescriure-la amb tractament de vós i amb tractament de vostè

Recordeu que a l'aula hem explicat que el tractament ha de ser sempre de “vós” o de “vostè”. Cal mantenir el mateix tractament al llarg de la carta; és a dir, no es pot canviar de “vós” a “vostè” o de “vostè” a “vós” a mesura que es va avançant en el text.


Per mantenir la coherència en el tractament, cal seguir sempre l’esquema següent:

Tractament
Pronom personal
Pronom possessiu
Persona verbal (per exemple, verb enviar)
Vós
us / -vos / -us
el vostre / la vostra / els vostres / les vostres
2a persona del plural (vosaltres): envieu
Vostè
li / -liCI
el / la / l’ / ‘l / -lo / -laCD
el seu / la seva / els seus / les seves
3a persona del singular (ell / ella):
enviï
V ostès
els / -los / ‘lsCI
els / les / -los / -les / ‘lsCD
el seu / la seva / els seus / les seves
3a persona del plural (ells / elles):
enviïn




b) Tingueu en compte, tombé, l'ordre de les idees a l'hora de redactar-la de nou. En la introducció s’expressa breument el motiu de la carta:"Us escric aquesta carta/correu per “Li escric aquesta carta per...”), exposició de fets/ desenvolupament s’explica de manera clara i ordenada el perquè de la queixa o de l’agraïment o de la sol·licitud d’informació...); conclusió (per concloure la carta; no pot aportar informació de més a més, sinó que ha de suposar un tancament: “Així doncs, espero que tingui en compte tot el que li he exposat i que pugui donar-me una resposta ben aviat.” 


c) Finalment, reviseu el text i feu-vos aquestes preguntes

  1. Quin és l’objectiu de la carta/correu? El text l’aconsegueix?
  2. Aporta tota la informació necessària? Evita la informació irrellevant i reiterativa?
  3. S’organitza en una estructura clara? Conté tots els elements característics de la carta: capçalera, salutació, comiat, datació…?
  4. La informació està dividida en paràgrafs amb sentit? Cada paràgraf desenvolupa una idea única
  5. Les frases són clares?
  6. Quin tractament fa servir per referir-se al receptor? És coherent al llarg de tot el text?
  7. Fa ús dels connectors per unir les idees?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada